onsdag 12 februari 2020

Mordet på Orientexpressen av Agatha Christie

En rysk prinsessa, en ungersk greve och en svensk skönhet. 

I en av litteraturhistoriens mest klassiska deckare reser en spektakulär skara tillsammans på den exklusiva Orientexpressen från Istanbul till Calais. För en av tågets passagerare ska resan bli den sista. När tåget fastnar i en snöstorm i bergen på Balkan uppdagas ett bestialiskt mord. Ombord i den luxuösa förstaklassvagnen finns lika många misstänkta som resenärer - men också Hercule Poirot.

Det här är den första boken jag läser av Agatha Christie. Även om det nog inte är en bok som riktigt passar mig så förstår jag hon som författare har blivit populär.

Något som stör mig under tiden jag läser boken, är att det hela tiden kommer strofer på franska. Även om det säkert inte är något viktigt som sägs så stör det mig att jag inte förstår allt, och inte själv kan avgöra om det är något jag behövde veta eller inte. Som om att jag som inte kan franska inte får vara med i hela gemenskapen. Tyvärr brukar jag bli ganska negativt inställd till böcker när det förekommer.

Det jag däremot gillar med boken, är att man verkligen får följa alla förhör och det känns som man är en del av utredningen. Det finns ingen story runt omkring som stör och pockar på uppmärksamheten. Här säger jag väl lite emot mig själv, eftersom jag i vanliga fall tycker att storyn vid sidan om fallen är det viktiga, och att jag gillar att följa människorna runt omkring. Men boken känns avskalad på ett väldigt bra sätt.

När det gäller fallet, kunde jag aldrig räkna ut hur allt hängde ihop. Men jag tycker att författaren fick till det bra i slutet i alla fall. Det kändes självklart när hon väl la fram det.

Sammanfattningsvis så är jag tveksam till att jag kommer läsa mer av Agatha Christie, men man ska aldrig säga aldrig.


Titel: Mordet på Orientexpressen
Författare: Agatha Christie
Översättare: Helene Ljungmark
Utgivningsår: 1934 (utgåvan jag läste 2014)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar