fredag 29 november 2019

Andra andningen av Sofie Sarenbrant



Andra andningen är andra boken i serien om Emma Sköld. Den här boken utspelar sig under Stockholms maraton. Redan i starten ser arrangören en person ramla ihop på startsträckan.  Det visar sig att han blivit knivhuggen i ryggen och han överlever inte. Senare upptäcks även en livlös kvinna i Rålambhovsparken, och Emma Sköld ,som varit och hejat på sin syster som springer, rycker in. Det blir en kamp mot klockan för att hitta den skyldiga, innan nästa offer faller. 

Jag gillar att boken utspelar sig under loppet (med tillbakablickar mot vad som hänt tidigare). Det gör att tempot blir högt och man vet inte om och i så fall när mördaren ska slå till igen. Det enda man vet att de måste lösa fallet innan loppet är slut för att vara säker på att det inte blir fler offer. 

Vädret återspeglar även det hemska som händer, då det är riktigt kallt för att vara juni. Det ger ett mörker och hopplöshet till boken. Men även en känsla av att om man inte ger sig så är allt möjligt. Här tänker jag framförallt på de som faktiskt genomför loppet i kylan. Jag tycker att Sofie Sarenbrant skildrar kylan på ett bra sätt och jag kan känna hur kallt det faktiskt är för de stackars löparna. 

En annan sak som jag gillar är att man får följa Josefin, Emmas syster, som även var med i första boken. Efter att inte har trivts på sitt förra jobb har hon sadlat om och gör något som hon verkligen gillar. Jag är svag för böcker som visar på att totala förändringar är möjligt. Kanske för att jag själv inte vågar göra något så drastiskt.

Jag tycker att böckerna om Emma Sköld har det jag gillar mest med böcker, en bra blandning mellan ett fall som ska lösas och privata delar, spänning, människor som förändras samt ett snabbt tempo.

Titel: Andra andningen
Författare: Sofie Sarenbrant
Serie: Emma Sköld, del 2
Utgivningsår: 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar