torsdag 28 november 2019

Vila i frid av Sofie Sarenbrant

Jag har helt fastnat i Sofie Sarenbrants böcker om polisen Emma Sköld just nu. Den första boken i serien är Vila i frid, som utspelar sig på Yasuragi Hasseludden. En känd skådespelerska hittas medvetslös och kort därefter upptäcks ett äldre par döda. Båda fallen ser ut som olyckor men när fler dödsfall upptäcks kan polisen inte blunda för att det måste finnas något samband mellan dödsfallen. Emma Sköld blir inkopplad i fallet, samtidigt som hon har en del problem privat.

Vila i frid är en bok med snabbt tempo där det händer något hela tiden. Det är också en bra blandning mellan själva fallet och Emmas och andras karaktärers privatliv. Jag tycker om deckare som har en story vid sidan av själva fallet. Jag tycker även att Sofie Sarenbrant får till en spänning i boken i och med att man inte vet om det kommer fler offer och vem som i så fall står på tur. Det gör att jag sitter på helspänn och inte kan lägga ifrån mig boken.

Jag läste boken precis innan den nya ombearbetade utgåvan kom ut. Vilket var lite synd för även om jag gillade den här boken så gissar jag på att den nya kommer vara snäppet bättre. Men jag får avvakta med den nya utgåvan ett tag, känns lite tråkigt att läsa den så snabbt inpå.

Boken slutar inte som jag hade förväntat mig, och sista meningarna gör att det får det att krypa lite i kroppen av obehag, vilket jag tycker är ett bra slut.

Efter jag har läst boken vill jag fortsätta att följa Emma Sköld. Så jag är glad att det finns ytterligare 6 böcker om henne som bara ligger och väntar på att jag ska läsa mer.

Titel: Vila i frid
Författare: Sofie Sarenbrant
Serie: Del 1 om Emma Sköld
Utgivningsår: 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar