lördag 23 november 2019

Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Colgan

Polly förlorar allt, pojkvän, bostad och jobb, när hennes företag går i konkurs. Utan jobb är det svårt att hitta en ny lägenhet och hon bestämmer sig för att flytta till en riktigt sliten lägenhet ovanför ett gammalt bageri i en liten övergiven fiskeby. Hon återupptar sitt stora intresse, att baka bröd, som hon sedan bjuder sina nyvunna vänner på. Allt hade varit bra om det inte hade varit för Pollys sura hyresvärd, som inte alls gillar att Polly bakar bröd och på så sätt förstörde för hennes bageri. Men Polly ger sig inte utan med små steg framåt kommer hon närmare sitt mål.

Det lilla bageriet på strandpromenaden är en bok om att bryta upp från sitt liv och starta om någon annanstans. När jag läser boken blir jag inspirerad att faktiskt följa mina egna drömmar istället för att bara fortsätta i samma gamla hjulspår. Pollys resa är inte lätt, men hon vägrar att ge upp, även när hon får som mest motstånd.

Relationerna mellan Polly och hennes nyvunna vänner blir ibland lite frustrerande. Allt för mycket missförstånd uppstår och de väljer att inte prata med varandra då. Det gör att jag ibland blir irriterad på karaktärerna. Men det bevisar bara att Jenny Colgan har lyckats bra med sina karaktärer och att jag faktiskt vill att de ska lyckas i livet.

Pollys passion för att baka bröd känns äkta. Under tiden jag läste boken blev jag själv inspirerad att börja baka bröd och bullar här hemma. Även om resultatet av mina försök inte har blivit lika lyckade som Pollys så är det ändå väldigt roligt att försöka.

Nu ser jag fram emot att läsa fortsättningen om Pollys liv i Sommar i det lilla bageriet på strandpromenaden. Jenny Colgan kan nog bli en nya favoritförfattaren för min del.

Titel: Det lilla bageriet på strandpromenaden
Författare: Jenny Colgan
Översättare: Birgitta Karlström
Utgivningsår: 2016


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar