måndag 25 november 2019

Tatueraren i Auschwitz av Heather Morris

Tatueraren i Auschwitz handlar om Lale som blir fånge i Auschwitz-Birkenau. Han inser snabbt att han måste göra det bästa av situationen för att kunna överleva och blir tatuerare. Hans jobb går ut på att tatuera in de nya fångarnas nummer på handleden. En dag kommer det kvinnor till Birkenau och Lale får syn på Gita för första gången. Efter det mötet bestämmer han sig för att han och Gita ska överleva koncentrationslägret tillsammans.

Tatueraren i Auschwitz är såklart en hemsk berättelse som handlar om hur bland annat judar och andra minoriteter behandlades av nazisterna. Men författaren har även lyckats beskriva de starka band som bildas mellan personer när hopplösheten är ett faktum. Jag blir förvånad ett flertal gånger över att människor riskerade sina egna liv för att hjälpa någon annan. Även att man delar med sig av till exempel mat, när man själv svälter.

Lale är en person som hela tiden tänker på nästa steg för att han ska överleva. Men han har också ett stort hjärta och försöker hela tiden hjälpa andra om han kan. Det gör att han blir omtyckt och därmed får vänner som även kan hjälpa honom. Hans beslutsamhet att han och Gita ska lämna lägret tillsammans, räddar nog honom i många jobba stunder.

Jag hade önskat att det här hade varit en påhittad historia, men tyvärr är den helt sann. Att något så hemskt kan hända i verkligheten är helt ofattbart för mig. Men genom den här boken har jag ändå fått en liten smygtitt om hur livet inne i koncentrationslägret såg ut och hur relationerna mellan olika fångar, fångvakter och SS-soldater kunde vara. Även om det är svårt att förstå varför människor gör vissa saker så måste jag säga att förståelsen hos mig har ökat, med tanke på att vissa fångar fick "jobba" åt nazisterna, för att själva överleva. Hade inte de gjort de "jobben" mot sina medfångar, hade någon annan gjort det och de själva hade gått en säker död till mötes. Egentligen kanske det inte var så mycket nytt som jag fick reda på i boken när det gäller förintelsen, men berättelsen var berättad från ett nytt perspektiv för min del, vilket gjorde att min bild och förståelse för förintelsen utökades.

Det är på alla vis en hemsk bok att läsa, men jag tycker att det är viktigt att lyfta fram vad som faktiskt hände, så att det aldrig glöms bort. Boken är väldigt välskriven och känns ärlig. Det är en bok jag verkligen rekommenderar andra att läsa.

Titel: Tatueraren i Auschwitz
Författare: Heather Morris
Översättare: Tomas Håkansson
Utgivningsår: 2018




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar