torsdag 21 november 2019

Vit krypta av Mariette Lindstein

Vit krypta är den första delen i Pilgrimsfalkens väktare. Den handlar om tvillingarna Alex och Dani, där Dani försvinner spårlöst en natt. Alex bestämmer sig för att hitta sin tvillingsyster, men möter på motstånd på de flesta ställena. Hon börjar jobba på den mytomspunna dejtingfirman Ash & Coal där den attraktiva psykologen Carl Asher blir hennes chef. I ett speciellt rum på firman känner hon närvaro från sin syster, vilket gör att hon blir säkrare på att Dani fortfarande lever och att hon, Alex, behöver hitta henne.

Vit krypta är en spänningsthriller som får det att krypa av obehag i kroppen. Att följa Alex kamp över att hitta Dani, samtidigt som hon inte får den hjälp hon behöver, gör mig frustrerad, och jag vet inte vem Alex kan lite på. Att samtidigt få följa vad som händer med Dani, gör att jag flera gånger känner att tiden är knapp och att Alex måste hitta henne nu. Samtidigt som jag känner ett obehag av boken när jag inser att det här faktiskt är sådant som händer i världen, så blir jag glad över att läsa om den syskonkärlek som finns mellan Alex och Dani, där det viktigaste hela tiden är hur systern mår.

Thrillers är egentligen inte en genre jag brukar läsa och har därför väldigt lite erfarenhet av den typen av böcker. Men jag gillar den här boken och kommer garanterat att läsa uppföljaren, Sprickor i jorden.

Titel: Vit krypta
Författare: Mariette Lindstein
Utgivningsår: 2018
Serie: Pilgrimsfalkens väktare, del 1
Genre: Thriller

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar