torsdag 9 januari 2020

En dag Jennifer av Risto Pakarinen

Peter sitter fast. Hans karriär står still, vännerna träffar han bara på Facebook och hans romantiska liv har nått sitt bäst-före-datum. Men efter att en kväll ha tittat på "Tillbaka till framtiden" får han en idè, han ska resa tillbaka till den tid då hela livet låg öppet framför honom. Då hans enda bekymmer var vilka stentvättade jeans han skulle ta på sig och vilken tjej som satt bredvid honom på engelskalektionen. Tillbaka till 1986.
Sagt och gjort. Han stänger av sin mobil och flyttar in i sitt gamla pojkrum. Han låter håret växa och hänger sig helt åt sitt projekt, som egentligen har ett enda mål: Att få en andra chans med hans första stora kärlek, Jennifer. Men tidsresor har sina komplikationer. Särskilt när alla andra runt omkring honom befinner sig i nuet.

När jag läste baksidetexten på den här boken fastnade jag direkt och kände att den inte kunde vara annat än rolig. Tyvärr var den inte riktigt lika bra som jag förväntade mig. Visst den var komisk, jag skrattade högt vid flera tillfällen, men historien gick lite långsamt fram och ibland kändes det som att det inte hände så mycket. Det gjorde att jag ibland ville lägga ifrån mig boken och läsa något annat istället. Men samtidigt kunde jag inte släppa boken helt, då jag ville veta hur det faktiskt skulle gå för Peter. För inte skulle han väl stanna kvar i sitt 80-tal och aldrig komma därifrån.

Jag tycker beskrivningen av karaktärerna är bra. De kändes levande och hade sina egenheter vilket gjorde dem långt ifrån perfekta. Precis som det är i verkliga livet. Det jag också gillade var att även om det tydligt framgår att karaktärerna runt Peter tycker att han är knäpp som lever som det är 1986, så låter de honom göra det, utan att döma honom för mycket. Vet inte om det egentligen är så verklighetstroget, då min upplevelse i det verkliga livet är att man gärna lägger sig i hur andra lever sina liv. Men det slog mig när jag läste boken, att det är så här det borde vara. Att man inte lägger så mycket vikt till hur någon lever sitt liv, utan snarare hanterar hur man kan leva bredvid en människa som valt en ovanlig livsstil. Sen ska man självklart agera om personen i fråga gör något som den inte mår bra av eller som är farligt, men i det här fallet var det inte så.

Sammanfattningsvis så var det väl inte den bästa boken jag läst, men ändå tänkvärd och underhållande på sina ställen. Mina höga förväntningar på boken gjorde nog också att jag blev lite besviken när den inte höll det måttet, vilket var till bokens nackdel. Men vill man ha en rolig, annorlunda bok, så kan den absolut vara värd att läsa.

Titel: En dag, Jennifer
Orginaltitel: Someday Jennifer
Författare: Risto Pakarinen
Översättare: Peppe Öhman
Utgivningsår: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar