fredag 10 januari 2020

Fredagsnovellen #1

Jag har egentligen aldrig läst noveller, men vill ge det en chans för att se om det är något som jag gillar. Jag tilltalas av att det är korta texter, vilket gör att man kan läsa dem även när man inte har så mycket tid. För att komma igång med läsandet av noveller har jag bestämt mig för att läsa en i veckan som jag sen skriver om här på bloggen på fredagar, under rubriken fredagsnovellen.


Den här veckan har jag läst novellen Ett testamente från helvetet av Kristina Ohlsson.

Precis innan 30-åriga Margot ska upprätta ett testamente med sin advokat försvinner hon spårlöst från sin villa. Vad Margots familj och vänner inte vet om är att hon skrivit böcker under en författarpseudonym och genom åren blivit dollarmiljonär. Men Margot bär på ännu en välbevarad hemlighet och advokat Dennis Nilsson börjar misstänka att hennes förflutna hunnit ikapp henne. I sökandet efter Margot leter Dennis upp hennes närmaste. Vem talar egentligen sanning och vem har något att dölja?

När jag läser den här novellen slås jag av hur mycket man kan få med på en kort text. Jag hade fått för mig att det skulle bli för korthugget, men det upplever jag inte alls i Ett testamente från helvetet. Spänningen byggs upp på ett bra sätt och jag vill veta vad som har hänt Margot, även om jag har mina aningar. Slutet tar en abrupt vändning som jag inte alls hade väntat mig, och tankarna for runt i huvudet när novellen var slut. 

Jag gillade verkligen den här novellen och kan verkligen rekommendera den om man vill läsa en spänningsnovell. Jag blev även nyfiken på mer av Kristina Ohlsson, så nu finns hennes bok Askungar med på listan över böcker jag vill läsa. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar