fredag 17 januari 2020

Fredagsnovellen #2

Jag fortsätter med mitt mål att läsa en novell i veckan under 2020. Den här veckan har jag läst novellen Fas 3 av Ann Heberlein.

En berättelse om ett mångårigt äktenskap som sedan en lång tid tillbaka är kantat av missnöje. Novellen blir en tidslinje från hur mannen och kvinnan träffades, gifte sig och fick barn, till förtidspensionering och utfasning, ett liv fyllt av grusade drömmar och växande ojämställdhet.

Även om novellen rymmer en lång tidsperiod så lyckas Ann Herberlein få in känslan som råder mellan kvinnan och mannen. Det där lite hopplösa, som man helst vill byta ut, men där man inte riktigt kan slita sig ifrån det slentrianmässiga, det man är van med.

Novellen visar även på hur en relation kan gå från kärlek, till man växer ifrån varandra och i slutändan hamnar i en relation där man snarare utnyttjar varandra. Det jag funderar på i novellen är hur viktigt det är att man tar hand om relationen, så man inte hamnar i ett läge där man bara lever bredvid varandra och tillslut snarare lever två separata liv istället för ett gemensamt.

Novellen är bra, men jag fastnar inte riktigt för den, även om den väcker tankar och funderingar i mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar