söndag 19 januari 2020

Patrioterna av Pascal Engman

Tio namn på en hemlig dödslista. Journalister som enligt Carl Cederhielm och hans båda medsvurna har förrått Sverige och nu ska dö. En efter en. 
De fasansfulla dåden får oron att växa på Stockholms nyhetsredaktioner. Medarbetare som vant sig vid att dagligen ta emot hot skräms till tystnad och fruktar för sina liv.
Samtidigt i ett land långt bort längtar en man hem till Sverige. En främlingslegionär som befunnit sig på fel sida lagen i Chile. En man som är tränad i att döda och att skydda - och vars stora kärlek till en kvinna gör honom till den ende som står emellan mördarna och den nya skoningslösa verklighet Sverige vaknat upp till.

Patrioterna är en spänningsroman, som jag inte kunde lägga ifrån mig. Även om den är 460 sidor lång (oftast hinner jag tröttna när det är så långa böcker) så händer det saker hela tiden och drivet framåt är fantastiskt. Jag sitter som på nålar genom hela boken och undrar vad som ska hända härnäst. Det finns vändningar i boken som jag inte hade en möjlighet att förutse, även om de är självklara när de väl har kommit.

Detaljerna är välskrivna och jag vill nästan vid något tillfälle hoppa över ett stycke, då det blir allt för obehagligt för mig. Men då jag är orolig för att missa något viktigt tar jag mig ändå igenom det. Jag tycker att Pascal Engman lyckas få med känslan i scenerna, så jag känner verkligen för personerna det handlar om.

När det gäller karaktärerna i böckerna så tycker jag att de är bra beskrivna. Jag får en tydlig bild av vilka dem är och vill att det ska gå bra för dem (i alla fall de flesta, skurkarna har jag inte så mycket över för). Men även om skurkarna i boken är hemska, så tycker jag att författaren ändå visar upp en nyanserad bild av dem. Att allt inte alltid är så svart och vitt, och att det kan vara omständigheter runt omkring som gjort att det har blivit som det blivit. Den nyanserade bilden gör att det känns ännu mer trovärdigt.

Patrioterna är nog en av de bästa böckerna på länge som jag läst och jag kommer garanterat att läsa fler böcker av Pascal Engman.

Titel: Patrioterna
Författare: Pascal Engman
Utgivningsår: 2017

1 kommentar:

  1. Visst var den bra? Och hans böcker som kom efter det, i serien om Vanessa Frank, är ännu bättre i mitt tycke. Ser så fram emot den nya boken som kommer senare i år!

    SvaraRadera