söndag 12 januari 2020

Istället för dig av Sofie Sarenbrant

Det har gått sexton år sedan Agnes blev bortförd, inlåst och tvingad att föda sitt barn i en mörk källare, mitt i det skånska sommarparadiset Brantevik. Pojken hon födde slets ur hennes armar i samma sekund som han tog sina första andetag. Vad som hände med honom efter det är ett mysterium som polisen aldrig lyckats lösa.
Idag lever Agnes ett till synes fridfullt familjeliv i Bromma med sin man och deras dotter Nicole, som nu är arton år gammal. Men det Agnes inte vet är att hennes man bedrar henne och att Nicole har rest till Brantevik för att ta reda på sanningen om sin bror. 
Men det är fler personer med anknytning till fallet som återvänt till det lilla fiskelägret och när Nicole väl förstår vad hon gett sig in i är det för sent att dra sig ur.

I stället för dig är andra delen i serien Brantevik. Det var ganska många år sedan jag läste Vecka 36 som är första delen, så jag kom inte ihåg så mycket av den. Men det var inget problem, då man som läsare fick reda på de viktiga delarna allt eftersom det behövdes i handlingen.

Det jag gillar med den här boken är att det inte är en klassisk deckare, utan huvudpersonen är istället Agnes och Nicole, som snarare är offer. På det sättet hamnar mitt uppe i ett fall och det blir mer spännande. Tyvärr tycker jag att upplösningen går väldigt fort och känslan i slutet av boken blir lite, vad var det som hände. Överlag tycker jag ändå att boken är bra, vilket kanske inte är så konstigt eftersom Sofie Sarenbrant är en av mina favoritförfattare. Dock märks det att det är en av hennes första böcker, och att hon utvecklas mycket som författare allt eftersom hon skriver fler böcker.

Titel: Istället för dig
Författare: Sofie Sarenbrant
Serie: Brantevik del 2
Utgivningsår: 2012

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar