måndag 13 januari 2020

Solviken av Annika Estassy

Mitt i reklamhögen på Marie Lindsjös hallmatta i Solna ligger ett vadderat kuvert och väntar. Samtidigt sitter Niklas och Gabriel över varsin fredagsöl och reflekterar över livet, såsom det blev. 
Inte långt därifrån, i en ljus och fräsch lägenhet i Stockholms innerstad, försöker Ylva stå ut med att det blivit vår och att Niklas inte bor med henne och dottern längre. 
När Marie öppnar det vadderade kuvertet upptäcker hon att ödet, eller om det är faster Greta, har pekat ut en riktning åt henne; Solviken, ett färgglatt renoveringsobjekt i Roslagens skärgård. Marie, som känner att fyrtiokrisen närmar sig med raska steg, vet att hon inte har någonting att förlora, och kastar sig ut i det okända. 
Det blir en omtumlande yttre och inre resa, inte bara för henne utan även för Niklas, Ylva och Gabriel som hon råkar på vägen och vars öden sammanflätas med hennes.

Solviken är en mysig bok som handlar om förändring. Marie väljer att ändra sitt liv totalt när hon flyttar till Solviken, och inser snabbt att det passar för henne. Jag gillar att följa Maries förändring.

Men det jag kanske gillar mest i boken är konflikten mellan Ylva och Niklas. Jag tycker att den är så bra beskriven och jag upplever Ylva som en hemsk person. Även om man får följa henne och få lite förklaring till varför hon beter sig som hon gör, så kan jag inte tycka att det är okej. Jag blir lika irriterad varje gång när jag hör om folk som inte kan se till barnens bästa när det gäller en separation, utan snarare utnyttjar barnen för att få den andra föräldern att göra som man själv vill.

En favoritkaraktär i boken är Rut, Maries granne, som dyker upp med jämna mellanrum. Hon är en äldre dam som inte bryr sig om vad andra tycker utan säger och gör som hon själv vill, samtidigt som hon är väldigt mån om de hon tycker om. En riktigt liten krutgumma helt enkelt.

Det här var första boken jag läste av Annika Estassy och jag tycker om sättet som hon skriver på och kommer vilja fortsätta läsa fler böcker av henne.

Titel: Solviken
Författare: Annika Estassy
Utgivningsår: 2013

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar