onsdag 15 januari 2020

Konsten att höra hjärtslag av Jan-Philipp Sendker

Varför har han, en framgångsrik New York-advokat, lyckligt gift och med två vuxna barn, bara gett sig iväg utan förklaring?
Fyra år senare hittar hustrun ett gammalt kärleksbrev, som aldrig postats, från honom till en okänd kvinna med adress i Burma. Hos dottern Julia tänds åter hoppet och hon bestämmer sig för att söka upp kvinnan i brevet. Kanske finns förklaringen till faderns försvinnande där och kanske kan hon få träffa honom igen. 
När Julia reser till den lilla byn bland bergen i Burma hamnar hon i en främmande värld. I byns tehus möts hon av en märklig man och hon förstår att hon är väntad. Fascinerad lyssnar Julia till hans historia om umbäranden och kamp. Om den blinde pojken och flickan med de missbildade fötterna. Om det som står skrivet i stjärnorna och om en kärlek som övervinner allt.

Konsten att höra hjärtslag är en bok som griper tag i mig och som får mig att fundera på vad som är viktigt här i världen och om det verkligen går att älska någon villkorslöst, eller om det alltid är villkorat på något sätt.

Historien är fin och berättad, för mig, på ett annorlunda sätt. Den visar på de stora skillnaderna mellan västvärlden och Asien. Hur man prioriterar olika och värderar saker olika. Boken utspelar sig i Burma, men jag känner igen mycket från Indien där jag bor just nu. Vid flera tillfällen i boken får jag en aha-upplevelse när jag inser varför personer agerar som de gör ibland.

I börjar av boken får man följa mannens familj i New York och man skapar sig snabbt en bild av vad som har hänt och vilka som har gjort fel och vem/vilka som är offret. Sakta men säkert blir bilden nyanserad och när man tittar på historen från ett annat perspektiv blir de förutfattade meningarna inte lika solklara längre. Det gör att jag tänker på att det är väldigt lätt att dömma människor på förhand, när man egentligen inte har så mycket information att gå på. Jag önskar att jag kan blir bättre på att inte dömma människor så snabbt, utan ge dem en ärlig chans att visa varför de agerar på ett specifikt sätt.

Jag gillar verkligen den här boken. Sättet som den berättas på, som mer liknar en saga. De underbara beskrivningarna om människorna i boken, som känns väldigt levande. Hur författaren visar att ett handikapp inte alltid behöver var ett problem, utan att det är vi "vanliga" människor som tror att alla måste vara som oss för att vara nöjda. Den positiva känslan jag får av boken, även om själva handlingen egentligen är ganska tragisk. Jag gillar även att det är en bok som får mig att börja tänka på hur jag själv agerar i olika situationer, och att jag får en större förståelse för att människor är olika och det sätt som jag tycker är självklart att leva, kan vara helt främmande för en annan människa, som prioriterar helt annorlunda än mig. Jag tror att två så olika kulturer har mycket att lära av varandra, och det är spännande att läsa om de kontrasterna.

Titel: Konsten att höra hjärtslag
Författare: Jan-Philipp Sendker
Översättare: Lena Torndahl
Utgivningsår: 2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar