måndag 6 januari 2020

Liten tvåa med potential av Camilla Davidsson

Sofia gillar att ha kontroll och vet vad hon vill med det mesta i livet. I alla fall är det vad hon tror. Hon har en snygg, framgångsrik pojkvän, ett välavlönat jobb inom investment banking och har nyligen köpt en tvåa på fin adress i Stockholm. Om det inte vore för att lägenheten behöver renoveras, alla sena jobbkvällar, hennes omöjlige chef och skilsmässan mellan föräldrarna, skulle allt varit perfekt. Efter noggrann research anlitar Sofia en byggfirma för renoveringen, men när snickaren Arvid väl dyker upp påminner han mer om en tillbakalutad surfare än erfaren hantverkare. Till Sofias irritation har Arvid bestämda åsikter om både det ena och det andra, men på något märkligt vis känns det som om han ser henne på ett sätt som ingen annan gör, inte ens pojkvännen Oliver.
När Arvid börjar ifrågasätta Sofias livsval uppstår sprickor i den polerade fasad hon visar upp mot omvärlden och när Sofia i ett överilat ögonblick lovar att göra honom en tjänst får det oanande konsekvenser.

Liten tvåa med potential tar upp ämnet med utmattningssyndrom och i och med att jag själv har varit drabbad av det och fortfarande kämpar för att komma tillbaka helt så känner jag igen mig mycket i Sofias upplevelser. Bland annat känslan av att stå i en affär och inte kunna komma på vad man ska handla, utan istället bara åka därifrån. Jag tycker att det är skönt att läsa böcker med det här temat i och med att jag då kan känna att jag inte kämpar själv, andra har gått igenom samma sak, även om det i det här fallet är en påhittad person.

Jag känner igen mig mycket i Sofia som beter sig på ett underligt vis i och med att hon är i startgroparna för en utmattningssyndrom. Så även om hon beter sig underligt ibland, så förstår jag logiken i att hon gör det. Det gör att jag känner med henne och vill bara att hon ska förstå hur hon egentligen mår och att hon ska stoppa i tid.

Jag gillar karaktären Arvid, som aldrig ger upp hoppet om Sofia, även om hon beter sig riktigt dåligt ibland. Han ser igenom det och inser att hon behöver hjälp. Tror inte att det är så vanligt när det gäller personer som inte känner varandra, men man kan ju alltid hoppas på att det finns fler personer än man tror som är så. Däremot blir jag irriterad på Sofias omgivning, de som faktiskt borde bry sig mest om henne, som inte alls ser hur hon mår. Utan snarare kör på som vanligt. Tyvärr tror jag att det är mer vanligt i vårt samhälle idag, att alla har så fullt upp med sig själva så man inte hinner känna av hur de runt omkring sig mår eller har det.

Jag gillar Liten tvåa med potential och tycker att den har det som en bra feelgood ska ha. Budskapet med utmattningssyndrom tycker jag också är viktigt, vilket ger boken mer djup. Det här är den första boken jag läser av Camilla Davidsson, men jag är säker på att det blir flera. Speciellt när jag såg att hon skrivet en serie om Emma som är en sönderstressad och vilse karriärkvinna och hennes väg mot inre utveckling.

Titel: Liten tvåa med potential
Författare: Camilla Davidsson
Utgivningsår: 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar