onsdag 29 januari 2020

I fikonträdets skugga av Camilla Davidsson

Susanne har tagit hand om sin familj i alla år, men nu är Sofia och Lovisa utflugna och Lars har plötsligt och chockartat lämnat henne för en yngre kvinna. Vid 53 års ålder måste Susanne skapa sig ett nytt liv. Först och främst hitta någonstans att bo, men också ett nytt jobb och någonstans att göra av bohaget från familjevillan. I en avkrok på Gotland ligger den gamla mjölkbutiken, ett arv som Susanne tänkt sälja, men som tillfälligt får husera alla möbler och prylar. I lugn och ro ska hon sortera allt och hämta kraft efter skilsmässan. När en turist en dag stannar till vid mjölkbutiken och frågar vad sakerna kostar, finner Susanne att hon halvt ofrivilligt startat en loppis. En dag dyker en vresig men stilig granne upp på gården, och en kedja av händelser sätts igång som slungar ut Susanne i livet igen. Men vågar hon säga ja till allt det nya? 

I fikonträdets skugga är en fristående uppföljning till Liten två med potential. Man behöver inte ha läst första delen för att hänga med i handlingen, vilket gör att det känns mer som en helt fristående bok.

Återigen fastnar jag för en bok som handlar om en person som behöver göra en förändring, åker iväg och upptäcker nya sidor hos sig själv, och startar om sitt liv. Jag gillar det och det får mig att fundera på hur man själv lever sitt liv. Att det är så lätt att fastna där man är och man inte tror att man kan göra något åt det. Men den här typen av böcker visar på att det inte alltid behöver vara svårt, man ska bara våga ta steget, ut från komfortzonen. Att boken även utspelar sig på Gotland, som jag älskar, gör det inte sämre.

Jag gillar hur Camilla Davidsson gestaltar Susannes familj. Hur de först låter henne bara klara allt själv, och sen när de inser att hon inte väljer den väg som de trott, menar på att hon gör fel och blir arg på henne. Tyvärr tror jag att det är ganska vanligt, att många lägger sig i hur man lever, samtidigt som man inte själv vill hjälpa till.

Jag tycker om att följa Susannes utveckling, från att vara en person som har blivit lämnad och är ganska osäker på sig själv, till att blomma ut och våga lita på vad hon själv tycker och tänker. Även om det kommer hinder i vägen, så lyssnar hon ända på sig själv och står upp för sig själv.

Camilla Davidsson skriver böcker som passar mig och jag kommer definitivt läsa mer av henne.

Titel: I fikonträdets skugga
Författare: Camilla Davidsson
Utgivningsår: 2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar